رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری گردشگری )شهر گردشگر (از چهارم شهریورماه 1397 به مدت چهار به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در مرکز دائمی نمایشگاه‌‌های بین المللی و رویدادهای تجاری بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) برگزار شد.

به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از شرکت در مراسم افتتاحیه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهرگردشگر گفت: ما توانستیم شأن و جایگاهی را که میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد را به خوبی در کشور نشان دهیم، امروز شاهد آن هستیم که دولت و کلیه استانداران کشور در برنامه‌ریزی‌های کلان خود، شأن گردشگری را لحاظ می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری کشور اعلام کرد: ما می‌توانیم همراه با صنعت گردشگری اقتصادی پویا داشته باشیم، چراکه امروز با اختصاص ۸۷۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به صنعت گردشگری، فرصتی بی نظیر برای گردشگری کشور ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد، فراهم سازی شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بوده است، از این رو تمام انرژی و همت سازمان در جهت تسهیل و تسریع امورات سازمان و مشارکت بخش خصوصی است.

مونسان تصریح کرد: مشخصات و مفاهیم شهر گردشگر به شهرداری‌های تمام استان‌ها ابلاغ شده است، این مشخصه‌ها مربوط به زیرساخت‌ها و نحوه برخورد با گردشگران است که اگر شهری موفق به رعایت این مشخصه‌ها شود، گواهینامه شهر گردشگر را دریافت می‌کند.

وی افزود: حضور استان‌ها با تمام توان و ظرفیت‌های گردشگری در این نمایشگاه مد نظر ما بوده است و امیدواریم شهر گردشگر به یک برند تبدیل شود.

بر اساس اعلام ستاد برگزاری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران، نمایشگاه شهر گردشگر در سه طبقه با مساحتی بالغ بر 12 هزار و 601 شامل ۱۶۹ غرفه برگزار و همچنین 18 هزار و 500 نفر بازدید کننده داشته است.

 

ایجاد زمینه‌های تعامل میان ارگان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی در شاخه گردشگری، شناسایی مشکلات، موانع و نقاط قوت و ضعف این حوزه و ارتقای جایگاه این صنعت در میان مسئولان دولتی و بخش خصوصی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه بوده است.

هتل‌ها، مراکز اقامتی و سیاحتی، مؤسسات مالی و بانک‌ها، بیمه‌ها، مراکز آموزش هتلداری، نشریات تخصصی، استارت آپ‌ها، سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها، صنایع مرتبط با تجهیزات هتلداری و آژانس‌های هواپیمایی از ارگان‌ها و نهادهایی بودند، که به ارائه توانمندی‌های خود در این نمایشگاه پرداختند.

در این نمایشگاه ۱۵ کارگاه آموزشی با موضوعاتی هم‌چون معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور، بررسی نقش مجتمع‌های تجاری در صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگر محور و فرهنگ برخواسته از آن، گردشگری سبز و نهادینه کردن آن در جامعه، صنعت بوم گردی در ایران، نقش گردشگری در کارآفرینی و اشتغال و ... برگزار شد تا گامی مؤثر در جهت ارتقای سواد اجتماعی بازدیدکنندگان در زمینه گردشگری و جایگاه آن در کشور برداشته شود.