رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری جزو نخستین بخش‌هایی بودند که از شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیدند و این شرایط تا مدت‌ها برای این صنعت ادامه خواهد داشت.

به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازاربزرگ ایران به نقل از وبگاه خبری روزنامه صمت، فقط با گذشت چند هفته که شاهد تاثیرات مخرب کووید ۱۹ بر صنعت نمایشگاهی بوده‌ایم، در سراسر جهان تشکل‌های نمایشگاهی، خواهان پشتیبانی دولت‌ها برای کاهش تاثیرات مخرب و نیز جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های فعال درحوزه نمایشگاهی و نیز از دست رفتن حجم قابل‌توجهی از مشاغل شده‌اند.
از سوی دیگر، برگزاری هدفمند و موثر نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی می‌تواند نقش مهم و حیاتی خود را حتی در شرایط پساکرونا نیز در اقتصاد کشور ایفا کند.
با توجه به دغدغه و نگرانی‌هایی که این روزها فعالان صنعت نمایشگاهی دارند، گفت‌وگویی با رامین‌سمیع‌زاده، مدیر مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای تجاری بازار بزرگ ایران (ایران مال) انجام دادیم تا درباره آینده این صنعت در کشور و فعالیت‌های مرکز نمایشگاهی ایران مال که این روزها موقتا به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل شده و این اقدام مورد توجه بسیاری از رسانه‌های معتبر خارجی و داخلی قرار گرفته است، اطلاعاتی کسب کنیم.

پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی
مدیر مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای تجاری بازار بزرگ ایران (ایران مال) گفت: تبدیل مرکز نمایشگاهی ایران‌مال به نقاهتگاه بیماران کرونایی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه بوده و ما افتخار می‌کنیم که جزو نخستین مراکز نمایشگاهی در جهان بودیم که در راه مبارزه با این بیماری قدم برداشتیم و این مهم حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز برای بسیاری از سایت‌ها و مراکز نمایشگاهی الگو شد.
وی افزود: پس از مدیریت بحران کرونا، مرکز نمایشگاهی ایران‌مال کاملا از تجهیزات پزشکی تخلیه و به‌طور کامل شست‌وشو و ضدعفونی خواهد شد و از مراجع ذی‌ربط نیز گواهینامه سلامت و ایمنی آن دریافت می‌شود تا فعالان حوزه نمایشگاهی، بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاهی دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.
سمیع‌زاده خاطرنشان کرد: مرکز نمایشگاهی ایران‌مال همواره در تلاش است با برگزاری رویدادهایی استاندارد و همسطح با استانداردهای بین‌المللی، ضمن افتخارآفرینی برای کشور عزیزمان ایران، اولا با استانداردهای تعریف شده بین‌المللی در مسیر توسعه پایدار حرکت نموده و ثانیاً ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی و در راستای تحقق جهش تولید و عرضه تولیدات فاخر و قابل رقابت ایرانی، در عرصه‌های بین‌المللی نیز بیش از پیش افتخارآفرینی کند. در همین راستا، پس از مدیریت بحران کرونا، با همتی مضاعف و ابتکارات و نوآوری‌هایی که برنامه‌ریزی شده است، همچون گذشته در راستای پیشبرد اهداف و اسناد بالادستی کشور عزیزمان گام برمی‌دارد.

توسعه فضاهای رقابتی هم‌افزا
مدیر مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای تجاری بازار بزرگ ایران (ایران مال) درباره ارزیابی وضعیت صنعت نمایشگاهی در دوران پساکرونا تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به شرایط پیش آمده هیچ‌کدام از ارکان پنجگانه صنعت نمایشگاهی نباید شتابزده و هیجانی عمل کنند. این چالش باید برمبنای یک خرد جمعی شامل بخش‌های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی ارزیابی و چاره‌جویی شده و شروع برگزاری رویدادها در شرایط جدید باید با ایجاد ذهنیتی مناسب و کاملا حساب شده و در راستای تامین حداکثری نظر و منافع ذی‌نفعان به‌ویژه مجریان و بازدیدکنندگان انجام شود.
اگر متولیان نمایشگاهی سایت‌های خصوصی و دولتی، مجریان، غرفه‌سازان و غرفه‌داران نمایشگاهی، اصحاب رسانه و به‌عبارتی تمامی فعالان و ذی‌ربطان این صنعت با همفکری و همیاری یکدیگر در راستای حل و مدیریت هوشمندانه این مشکل بکوشند، به‌طور قطع در یک فضای هم‌افزا، نتایج نیز مثبت و امیدوارکننده خواهد بود و در غیر این صورت ممکن است آسیب‌هایی به این صنعت وارد شود که جبران آن به‌سادگی و در میان مدت مسیر نباشد.
امروز و در دنیای پساکرونا در تمامی صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی، دوره، دوره رقابت‌های هم‌افزاست (Sympathetic competition) که ضمن وجود عنصر کارآمد رقابت که موتور پیشرفت و توسعه است، فعالان حوزه نمایشگاهی به‌ویژه سایت‌های نمایشگاهی با تعامل مثبت و پویا اولا نسبت به تبیین و تقویت جایگاه خود در اکوسیستم نمایشگاهی کشور اقدام کرده، ثانیا با استفاده مناسب از ظرفیت‌های یکدیگر و حتی تقویت توانمندی‌های یکدیگر در مسیر باز مهندسی صنعت نمایشگاهی، شروعی شایسته و شکوهمند را برای تمامی ذی‌نفعان این صنعت به‌ویژه دو رکن از ارکان اصلی آن که مجریان برگزاری نمایشگاها و بازدیدکنندگان هستند، رقم بزنند.
سمیع‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی ایران مراسم نیوز تاکید کرد: مرکز نمایشگاهی ایران‌مال علاوه بر اینکه موضوع‌های درج‌شده در تقویم نمایشگاهی خود را به محض مهیا شدن شرایط و با رعایت پروتکل‌های تعریف شده پزشکی به‌طور کامل در سال ۹۹ برگزار خواهد کرد، از مجریانی که از این معضل آسیب دیده‌اند نیز حمایت ویژه کرده و برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته که به‌زودی به اطلاع ایشان خواهد رسید.

اطمینان از برگزاری ایران‌اکسپی
مدیر مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای تجاری بازار بزرگ ایران (ایران مال) درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی ایران‌اکسپی عنوان کرد: کنفرانس بین‌المللی پیشگامان صنعت نمایشگاهی ایران با عنوان تجاری Iran Expi رویدادی مهم و تاثیرگذار در حوزه صنعت نمایشگاهی است و بدون شک در سال ۹۹ برگزار خواهد شد و ما اکنون در حال برنامه‌ریزی برای چگونگی برگزاری این رویداد با رعایت موارد سلامت‌محور هستیم.
سمیع‌زاده ادامه داد: به علت شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و با توجه به اینکه این رویداد با حضور سخنرانان خارجی برگزار خواهد شد، زمان اجرای رویداد باید به‌گونه‌ای باشد که این بحران در جهان به‌طور موثری مدیریت شده باشد.
وی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، کنفرانس بین‌المللی ایران‌اکسپی در تابستان برگزار می‌شود و اگر به هر دلیلی در تابستان برگزاری آن محقق نشد، به محض فراهم شدن شرایط تا قبل از پایان سال ۹۹ برگزار خواهد شد.