رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری‌های مصرفی جهان 2021 CES‌ امسال با سال‌های گذشته تفاوت اساسی دارد و بازدیدکنندگان به صورت مجازی در آن شرکت کرده و از جدیدترین فناوری‌ها و ایده‌های حوزه فناوری بازدید می‌کنند.

 

به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران به نقل از ایرنا، نمایشگاه بین المللی سی‌ای‌اس CES  به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه مصرف کنندگان تجهیزات الکترونیکی در جهان، برای اولین بار در سال 2021 میلادی به صورت یک تجربه کاملا دیجیتال برگزار می شود.

این نمایشگاه که در حدود نیم قرن گذشته همواره به صورت حضوری برگزار شده است، اکنون در پی شیوع کرونا جدیدترین فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه تجهیزات الکترونیکی را به صورت آنلاین به علاقمندان معرفی می‌کند. این نمایشگاه دیجیتالی از روز گذشته (دوشنبه) 11 ژانویه تا روز پنج شنبه 14 ژانویه در آمریکا برگزار می‌شود.
در ادامه به چند فناوری معرفی شده در این نمایشگاه می‌پردازیم.

1- صدای کمتر و سیگنال بیشتر
در نمایشگاه امسال حدود 2 هزار شرکت تولیدکننده حضور دارند، در حالی که سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان به چهار هزار و 500 شرکت رسید. علاوه بر این امسال اغلب شرکت‌کنندگان به جای صرف نمایش محصولات خود، موضوعات و ایده‌های جالبی را نیز ارایه می کنند.

2- معرفی فناوری‌های مرتبط با پاندمی

در نمایشگاه امسال محصولات و فناوری‌های زیادی برای مدیریت شرایط پاندمی کووید 19، قرنطینه، دورکاری و سازگاری با این شرایط رونمایی شد. در حوزه سلامت و تجهیزات هوشمند خانگی ماسک‌های جدید، ضدعفونی‌کننده‌های هوشمند هوا، نورهای UV-C برای نابودسازی میکروب‌ها و فناوری‌هایی از این دست معرفی شد. قطعا سازندگان تجهیزات کامپیوتری نیز برای برطرف کردن نیازهای شهروندانی که ناچار به دورکاری شده‌اند، فناوری‌های جدیدی ارایه شده است.

3- فراگیری نمایشگرهای شفاف OLED
قرنطینه شدن در منزل به معنای تماشای بیشتر تلویزیون و استفاده بیشتر از کامپیوتر و موبایل است. بنابر این تقاضای قابل توجهی برای تلویزیون و انواع نمایشگر شکل گرفته و به همین علت فناوری‌های این حوزه در CES اهمیت بالایی دارند. در نمایشگاه امسال شرکت LG با فناوری OLED شفاف که میزان شفافیت آن‌ها را از 10 درصد به 40 درصد افزایش داده است، این حوزه را متحول می‌کند. تجهیزاتی مانند تخت‌خواب‌های هوشمند مجهز به تلویزیون شفاف، پنجره‌های هوشمند مترو با قابلیت نمایش نقشه و زمان بندی و دیوارهای جداکننده هوشمند در رستوران‌ها، تنها برخی از کاربردهای نمایشگرهای هوشمند هستند که در نمایشگاه امسال رونمایی می‌شوند.

4- خودروهای جدید در کانون توجه
در طول یک دهه گذشته
CES محلی برای رونمایی از خودروهای دیجیتالی و الکترونیکی بوده است البته در این دوران معمولا نمونه اولیه خودروهایی رونمایی شده است که اغلب هرگز به تولید انبوه نرسیده‌اند. اما در سال 2021 انتظار می رود این رویه دستخوش تغییر شود و خودروهای شناخته شده‌ای مانند موستانگ، فورد F-150 و هامر که نسخه برقی آنها تولید شده، در این نمایشگاه رونمایی شوند.

این در حالی است که تسلا در سال 2020 توانست مرز فروش 500 هزار خودرو برقی را بشکند و قطعا حرف زیادی برای گفتن در 2021 CES خواهد داشت.
5- حضور پُررنگ‌تر از همیشه شرکت سامسونگ
معمولا سامسونگ در هر سال بزرگ ترین غرفه
CES را در اختیار می‌گیرد و پر زرق و برق‌ترین رخدادهای مطبوعاتی را برگزار می‌کند تا تجهیزات خانگی، تلویزیون‌ها، لوازم صوتی، کامپیوترها و سایر محصولات هوشمند خود را رونمایی کند. اما امسال با جعبه‌گشایی پرچمدار گوشی‌های خود یعنی Galaxy S21 در روز افتتاح نمایشگاه بر هیزم این آتش می‌افزاید.

6- توجه دوباره به فناوری 5G
تمام سازندگان گوشی‌های هوشمند از جمله شرکت اپل با این فناوری همراه شده‌اند، با وجود این انتظار نمی‌رود به غیر از محصولات سامسونگ، شاهد رونمایی از محصولات جدید مجهز به این فناوری باشیم. تاکنون مطالب بسیاری در باره فناوری 5G گفته شده، اما برگزاری مجازی این نمایشگاه و تاکید بیشتر آن بر پنل‌ها و تالارهای گفت و گو، موجب بالاگرفتن بحث درباره فناوری 5G شده است.

محور اصلی این بحث‌ها نیز کاربردهای مختلف این بحث‌ها نیز استفاده از 5G  برای حل برخی از مشکلات ناشی از پاندمی، ترمیم شکاف دیجیتالی و آموزش و کار از راه دور است.
نمایشگاه
Consumer Electronics Show   که بزرگ ترین نمایشگاه فناوری‌های مصرفی جهان است، از سال 1967 میلادی تاکنون هر سال در ماه ژانویه در لاس وگاس آمریکا به صورت حضوری و فیزیکی برگزار شده است.
در این نمایشگاه هرنوع فناوری جدید مورد استفاده مصرف کنندگان از یخچال و فریزر گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی در معرض نمایش گذاشته می‌شود و غول‌های فناوری مانند گوگل، سامسونگ، ال جی، سونی و دل جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود را رونمایی می‌کنند.