رئیس مرکز نمایشگاهی ایرانمال در گفتوگو با صمت؛
اکثریت قریب به اتفاق فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بر این باورند که این صنعت مهم و تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی و تجاری کشور هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته و اهمیت این صنعت بر دولت و دیگر ارکان سیاستگذار همچنان پوشیده است.
به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران به نقل از صمت، عملکرد و حمایت دولت از این بخش نیز البته بر این ادعا صحه میگذارد. بهعنوان مثال تا ماهها پس از شیوع ویروس کرونا، نام این صنعت که به نوعی ویترین اقتصادی تمام جوامع پیشرفته جهان بهشمار میرود در فهرست مشاغل زیاندیده از شیوع این ویروس قرار نگرفت و حتی پس از پیگیریهای فراوان نیز تاکنون هیچکدام از فعالان نمایشگاهی که پس از شیوع این ویروس با ضرر و زیان فراوانی روبهرو شدند حتی ریالی بهعنوان تسهیلات دریافت نکردهاند. برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که بخش نمایشگاهی کشور از درون باید برای صنعتی شدن تلاش کند. صمت در همین زمینه گفتوگویی را با رامین سمیعزاده، رئیس مرکز نمایشگاهی ایرانمال ترتیب داده و نظر وی را در اینباره جویا شده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
رامین سمیعزاده در ابتدای این گفتوگو اظهارکرد: اگرچه نمیتوانیم مدعی باشیم صنعت نمایشگاهی در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور ناموفق بوده اما این ادعا را هم نمیتوانیم داشته باشیم که این صنعت در جایگاه واقعی خود ایستاده است و از توان و ظرفیت واقعی آن در کشور بهدرستی استفاده میشود. متاسفانه صنعت نمایشگاهی همچنان جایگاه و نقشی که میتواند به شکل مولد و موثر در کشور داشته باشد را بهطور کامل پیدا نکرده است.
این کارشناس و فعال نمایشگاهی افزود: یکی از راههایی که این خانواده بزرگ بتواند بهعنوان یک صنعت نقشآفرینی کند این است که حاکمیت، دولت و همه ارکان کشور این حوزه را نه فقط در شعار، بلکه در عمل به رسمیت بشناسند و در جهت تحقق راین مهم، صنعت نمایشگاهی باید در گام نخست در درون به یک سازمان هماهنگ، متحد و همافزا مبدل شود و ضمن بهرهگیری از همه توان موجود اعم از دولتی، خصوصی، اجرایی، پشتیبانی و دانشگاهی، همه ذینفعان (یعنی تمام نهادهایی که بر این صنعت اثر میگذارند یا از آن اثر میگیرند) را بهدرستی شناسایی کنند. سایتداران نمایشگاهی، مجریان نمایشگاهی، غرفهسازان، تشکلها و رسانههای مرتبط با این حوزه، مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان در نمایشگاهها و همچنین حاکمیت و دولت اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و درمان، اداره گمرک، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و شهرداری جزو ذینفعان این صنعت هستند.
مدیر مرکز نمایشگاهی ایرانمال ضمن تاکید بر اینکه حوزه نمایشگاهی کشور باید به خودباوری برسد، خاطرنشان کرد: این صنعت باید ساختار خود را بهخوبی طراحی کرده و سعی کند در جهت حداکثرسازی منافع همه ذینفعان حرکت کند تا هویت خود را بهعنوان یک صنعت غیرقابل انکار تحمیل و تثبیت کند.
این فعال نمایشگاهی افزود: بهطور حتم اثرگذاری و اثرپذیری همه ذینفعان با یکدیگر مشابه و یکسان نیست اما حوزه نمایشگاهی کشور هنگامیکه قصد دارد جایگاه صنعتی پیدا کند باید به تمام ذینفعان متناسب با نیازها و سطح و نوع تعاملات توجه داشته باشد. اگر این صنعت همه ذینفعان را در نظر نگیرد و منافع، ارزشها، ارتباطات، تعاملات و نیازهای همه آنها را مدنظر قرار ندهد، طبیعتا رفتار مطمئن و همهجانبهنگری نخواهد داشت و در عمل و در اجرای برنامههایش بهطور کامل موفق نخواهد شد. این موضوع بهمثابه ورزشکاری است که قصد دارد در میدان مسابقه و فضای جدی رقابتی به پیروزی برسد. این ورزشکار علاوه بر تناسب و توانمندسازی و تقویت همه اندام و توجه به همه عوامل و پارامترهای ورزشی باید نسبت به همه عوامل اثرگذار و اثرپذیر خود نیز دقیق باشد.
وی همچنین اظهارکرد: حوزهای که سعی دارد صنعتی شود در گام نخست پس از شناسایی ظرفیتها، طراحی ساختاری همهجانبهنگر و هدفمند و همچنین شناسایی دقیق ذینفعان باید بتواند در عمل و در قالب یک نظام تعاملی به شکل مثبت، پویا و هدفمند با ذینفعان خود در ارتباط باشد و از این مسیر جایگاه خود را مشخص و تثبیت کند. بعد از این مرحله باید همه اجزای گوناگون این صنعت کمک کنند تا در راستای تامین حداکثری نیازهای همه ذینفعان و نیز در مسیر نیل به چشمانداز و تحقق اهداف و برنامههای راهبردی تعیینشده نقشآفرینی کنند.
سمیع زاده در پایان تاکید کرد: بهطور حتم باید نگاهی پویا نیز وجود داشته باشد تا در بزنگاههای تاریخی و با وجود اتفاقات و بحرانهای مختلف اعم از اجتماعی، زیستمحیطی و... آمادگی و انعطافپذیری لازم برای پذیرش و اقدام سریع را داشته باشد و ضمن تابآوری در آن شرایط بتواند بهسرعت به بازسازی و توانمندسازی این پیکره عظیم بپردازد و با قدرت و سرعت مطمئنه در جهت نیل به اهداف و برنامههای از پیش تعیینشده حرکت کند.