رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

مشاور وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا ضمن ابراز رضایت از برگزاری این کنفرانس، آن را رویدادی بزرگ و مسمر ثمر دانست و بیان کرد: جایگاه کشور ما در عرصه صنعت نمایشگاهی بسیار عالی و پر سابقه است. زیرا با گذشت 60 سال از حضور مستمر و پر افتخار ایران در این عرصه مهم اقتصادی، کشور توانسته است جایگاه مطلوبی را در سطح خاورمیانه به خود اختصاص دهد.

به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران، حسن زمانی افزود: در حال حاضر شاهد این امر هستیم که سالانه 700 نمایشگاه داخلی و بیش از 50 نمایشگاه بین‌المللی در کشور برگزار می‌گردد که این موضوع به تنهایی گردش مالی چشمگیری را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی به‌ همراه دارد.

وی در ادامه در ارتباط با اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کشور عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به عنوان امری زیر بنایی برای رونق بخشی به اقتصاد کشور بشمار می‌رود. نمایشگاه به عنوان اصلی‌ترین کانال معرفی محصولات تولیدی و انتقال فناوری می‌تواند نقش بسیار موثری را در توسعه فرآیند صادرات غیر نفتی و حتی گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در دیگر کشور‌ها ایفا نماید.

زمانی افزود: در سال‌های اخیر کشور برای رهایی از وابستگی خود به درآمدهای غیر نفتی و تامین ارز مد نظر، اقدام به اتخاذ سیاست‌هایی جایگزین برای صادرات غیر نفتی نموده است. این امر از طریق تشویق صنایع داخلی به تولید و صادرات کالا به دیگر کشورها میسر می‌گردد و در حال حاضر این مهم بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است، چراکه نمایشگاه‌ها می‌توانند جهت تسهیل در امر صادرات به سایر کشورهای جهان به خصوص 15 کشور همسایه ایران  نقش مهم و اساسی را ایفا نمایند.

وی اذعان داشت: خوشبختانه صنعت نمایشگاهی در ایران بیش از 35 هزار شاغل را در خود جای داده است. درست زمانی‌که نمایشگاه‌ها آغاز بکار میکنند،150 رسته شغلی همزمان با این صنعت فعال می‌شوند.

شایان ذکر است، هر متر مربع از محل برگزاری نمایشگاه‌ها معادل 7/5 روز اشتغال را برای دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی ایجاد می‌نماید که این امر به تنهایی باعث افتخار مجموعه‌ی نمایشگاه‌داران کشور است، چراکه اگر این مقدار روز را در مجموع مساحت 700 نمایشگاهی که بصورت سالیانه در کشور برگزار می‌شود، ضرب نماییم شاهد نتیجه‌ای مطلوب در عرصه اشتغالزایی کشور خواهیم بود که این میزان نمایانگر رتبه برتر صنعت نمایشگاهی در امر اشتغالزایی نسبت به سایر صنایع کشور است.

زمانی در ادامه در ارتباط تبدیل عرصه نمایشگاهی کشور به یک صنعت پیشران یادآور شد: در حال حاضر تمام کشورهای صنعتی توسعه یافته و در حال توسعه جهان این حرفه را به عنوان صنعت می‌شناسند، پس زمان آن فرا رسیده است که ما ذینفعان حوزه نمایشگاهی کشور به کمک دولت محترم و مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی جدید مبنی بر تبدیل این حرفه به یک صنعت پیشران به درخواست دست‌اندرکاران این عرصه پاسخ مثبت دهیم.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در ارتباط با خسارات وارده به این صنعت خاطر نشان کرد: زیان صنعت نمایشگاهی جهان در سال 2020 به علت شیوع ویروس کرونا حدود 224 میلیارد دلار بوده که سهم آمریکای شمالی در این زیان 90میلیار دلار، اروپا 73 میلیارد دلار، منطقه آسیا و حوزه اقیانوس آرام 52 میلیارد دلار و این میزان درسایر مناطق جهان رقمی بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است. همچنین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی به سبب عدم  وجود مذاکرات حضوری با مشتریان و مخاطبان خود زیانی بالغ بر 370 میلیارد دلار را متحمل شده‌اند.

وی افزود: تعداد افرادی که فرصت‌های شغلی در نمایشگاه‌ها و صنایع وابسته آن در سال 2020 از دست داده‌اند نیز بالغ بر 2400هزار نفر بوده است. امروزه تاثیر منفی کرونا بر پیکره صنعت نمایشگاهی برکسی پوشیده نیست. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی خود را تجربه کرد و کشور ما هم علاوه بر این شرایط تحت تاثیر عواملی همچون تحریم‌های ظالمانه نیز قرار گرفت و در حال حاضر روزهای سختی را در این بحران جهانی طی می‌کند. ولی خوشبختانه در همین شرایط طی سال گذشته بالغ بر 120 نمایشگاه داخلی و بیش از 15 نمایشگاه بین‌المللی در کشور برگزار شد.

زمانی تشریح کرد: قطعا این صنعت برای بقا در عرصه رقابت بین‌المللی نیاز به تلاش بسیاری برای بازسازی توانمندی‌های خود خواهد داشت. بدیهی است که ضعف ارتباطات خارجی به خصوص با کشورهای تراز اول و صاحب نام دنیا از علل اصلی کاهش توانمندی در این صنعت بشمار میرود، در همین راستا اقداماتی که می‌بایست مد نظر ذینفعان و دست اندرکاران این صنعت قرار گیرد بدین شرح است.

  • تقویت اتحادیه‌ها و انجمن‌های نمایشگاهی کشور به منظور توسعه صنعت نمایشگاهی داخلی و همچنین توسعه حوزه تجارت خارجی کشور.
  • تخصیص بسته‌های تشویقی به منظور افزایش انگیزه برای گسترش فعالیت‌های نمایشگاهی به ویژه در شرایط فعلی که هزینه‌های مشارکت در نمایشگاه‌ها به سبب افزایش نرخ ارز و سیر صعودی نرخ حمل و نقل و غیره بسیار بالا رفته است.
  • توجه بیش از پیش به مسائل فنی مهندسی، زیر ساختی، افزایش کیفیت مدیریت سایت‌ها و همچنین امور زیبا سازی و اطلاع رسانی جهت ارائه بهتر محصولات و خدمات نمایشگاهی کشور.
  • افزایش همکاری و هماهنگی‌های سیاسی ایران با مدیران نمایشگاهی در خارج از کشور، چراکه نظرات مشورتی آنها می‌تواند در برگزار شدن بهینه نمایشگاه‌های مختلف تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • توجه به اصول مشتری مداری در صنعت نمایشگاهی کشور .
  • نوآوری و ارائه خدمات مکانیزه نمایشگاهی و همچنین بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا
  • همکاری با شرکت‌ها و موسساتی داخلی که کالاها و خدمات آنها از بالاترین کیفیت و استاندارد کیفی برخوردار هستند.
  • اولویت قاعل شدن برای عرضه کالاهایی که ارزش افزوده داخلی آنها در سطح مطلوبی بوده و ارز آوری آنها، هزینه تولید و بازاریابی‌شان را توجیح می‌نماید .
  • توجه کافی به شرکت‌ها یا واحدهای تولیدی که عرضه کننده کالا و خدمات دانش بیان داخلی هستند.
  • توجه به امر آموزش و افزایش توامندی‌ها در صنعت نمایشگاهی کشور و همچنین تخصیص تسهیلات اعتباری و حمایت دولت از این امر.
  • توجه به اصول ایمنی و بهداشت محیط کار در صنعت نمایشگاهی که در وضعیت فعلی از اولویت های این صنعت بشمار میرود.

وی در پایان ضمن تشکر از متولیان برگزاری این کنفراس بین‌المللی اذعان داشت: خدمت شما عزیزان عرض می‌کنم که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به عنوان متولی امور نمایشگاهی کشور آمادگی دارد که از پیشنهادات و همکاری‌های کلیه شرکت‌های بخش خصوصی حداکثر استفاده را ببرد.