مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهرآفتاب به عنوان یکی از سایتداران نمایشگاهی حاضر در کنفرانس بینالمللی تابآوری صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد مهم عنوان کرد: خدارا را شاکرم که پس از گذشت یک بازه زمانی طالقت فرسا امروز مدیران و دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور بصورت غیر حضوری و در بستری مجازی گرد هم آمدهایم، تا باری دگر در یک گفت و گوی صمیمانه و صادقانه معضلات و مشکلات روز صنعت نمایشگاهی کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران قادری افزود: بجاست که تقدیر و سپاس ویژه خود را خدمت دست اندرکان مرکز نمایشگاهی ایرانمال و به خصوص مدیر عامل این مجموعه تقدیم نمایم و عرض خسته نباشید داشته باشم خدمت کلیه متولیان، مدیران سایتهای نمایشگاهی، مجریان و اصحاب رسانه حاضر در این رویداد بینالمللی.
وی با بیان اینکه پاندمی کرونا دوران سختی را بر صنعت نمایشگاهی کشور تحمیل کرده و همچنین خسارتهایی جبران ناپذیری از خود برای ذینفعان این صنعت برجای گذاشته است، افزود: در چنین شرایط بحرانی میبایست همه دست اندرکاران این حوزه دست در دست هم تلاش کنند تا صنعت نمایشگاهی دچار رکود و رخوت نشود. در همین راستا تلاشهای بسیاری از سوی بخش خصوصی، اتحادیهها و دست اندرکاران این عرصه صورت گرفت تا شاید صنعت نمایشگاهی کشور از این دوران بحرانی عبور کند.
قادری خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوران شیوع ویروس کرونا زیانهایی جبران ناپذیر بر پیکر صنعت نمایشگاهی کشور وارد شده است و شاید سالها طول بکشد تا بخشی از این زیانهای وارده جبران شود. اما خوشبختانه با صبر و تجربه مدیران، متولیان و دست اندرکاران این عرصه تاکنون شاهد تاب آوری صنعت نمایشگاهی کشور در این دوران بحرانی بودهایم و مطمعنا در آیندهای نزدیک نیز شاهد رونق و احیای دوباره صنعت نمایشگاهی کشور خواهیم بود.
وی در ادامه سخنانش به بیان علل و عوامل توسعه نیافتگی صنعت نمایشگاهی ایران پرداخت و عنوان کرد: درست در زمانی که شاید هیچ یک از کشورهای همسایه و منطقه با واژه نمایشگاه آشنایی نداشتند، ایران نخستین کشورخاورمیانه بود که در اولین نمایشگاه بینالمللی دنیا، در بریتانیا حضور پیدا کرد. این قدمت تاریخی و تمدن ایرانی به کشور کمک کرد که طی سنوات گذشته ایران جایگاه برتر صنعت نمایشگاهی را در سطح منطقه خاورمیانه به خود اختصاص دهد.
مدیر عامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تشریح کرد: پس از آن دوران طلایی چه اتفاقاتی در عرصه نمایشگاهی کشور رخ داد که جایگاه ایران در عرصه جهانی همانند قبل نشد. آیا صنعت جهانی نمایشگاهی به کشور ما اجازه پیشروی در این عرصه را فراهم نکرد و یا این سیاستهای داخلی بود که صنعت نمایشگاهی کشور را به سمت و سوی تعالی و ترقی سوق نداد، یا عدم وجود ظرفیتهای کافی و مناسب در صنعت نمایشگاهی کشور موجب این شرایط نامطلوب گردید.
وی در ادامه افزود: متاسفانه علی رقم وجود بخشهای تعاونی و خصوصی به عنوان دو رکن اصلی از ارکان سه گانه اقتصاد کشور کماکان شاهد دولتی ماندن اقتصاد و همچنین عدم وجود سیاستهای استراتژیک داخلی مبنی بر سوق حوزه اقتصادی کشور به سمت بخش تعاونی و خصوصی هستیم. به عقیده بنده این موضوع نخستین مشکل و چالش پیشروی صنعت نمایشگاهی کشور بشمار میرود، چراکه یکی از اهداف اصلی سیاستگذارهای استراتژیک کشور رها سازی اقتصاد توسط دولت و واگذاری آن بخش خصوصی و تعاونی ها بوده است.
قادری افزود: در حال حاضر حتی با وجود ظرفیتهای گسترده داخلی اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، محیط زیست، فرهنگی و تاریخی در ایران کماکان شاهد چالشهایی هستیم که موجب عدم توسعه اقتصاد کشور شده است. رقابت تنگاتنگ و بسیار سخت فی ما بین بخش دولتی و خصوصی کشور از مهمترین دلایل بروز چنین معضلاتی بشمار میرود، به بیان دیگر میتوان گفت در طول یک قرن گذشته اقتصاد ملی گروگان اصلی بخش دولتی باقی مانده و صنعت نمایشگاهی کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست و با گذشت تقریبا 70 سال از فعالیت صنعت نمایشگاهی کشور، این صنعت عظیم کما فی سابق در اختیار و انحصار بخش دولتی کشور باقی مانده است.
وی گفت: متاسفانه با وجود سایتهای نمایشگاهی متعدد بخش خصوصی در سراسر کشور امروز ما شاهد آن هستیم که صدها مجری برگزاری توانمند، بالقوه و شایسته در این صنعت از شرایط فعلی و فعالیت در این حوزه ناراضی هستند. چراکه با وجود استعداد، توانمندی و ظرفیتهایشان تاکنون هیچ میدانی برای فعالیت پیدا نکردهاند.
قادری خاطرنشان کرد: قطعا تا زمانیکه صنعت نمایشگاهی کشور در انحصار بخش دولتی است بصورت موازی مقاومت بسیار شدیدی برای واگذاری این حوزه به بخش خصوصی و تعاونی پدیدار میشود، چه بسا گاها دولت وظیفه اصلی خود را در زمینه سیاست گذاری را فراموش و اقدام به تصدی گری در این صنعت مینماید، این امر موجب آن میشود که یک رقابت ناسالم و نا برابر میان بخش دولتی و خصوصی شکل بگیرد که نتیجهای جز عقب افتادن از قافله ترقی و تعالی در عرصه داخلی و بینالمللی نخواهد داشت. چه بسا اگر دولت تنها به وظیفه اصلی خود که سیاستگذاری است، میپرداخت و در حوزه تصدی گری ورود نمیکرد قطعا روند حل مشکلات و معضلات صنعت نمایشگاهی هرچه سریعتر طی میشد.
قادری اذعان داشت: بیش از 20 سال است، صنعت گران حوزه نمایشگاهی کشور در تلاشاند قانونی را با کمک مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانند که در آن فعالیت حوزه نمایشگاهی به عنوان یک صنعت منحصر به فرد در کشور شناخته شود. متاسفانه تلاش برای تصویب چنین قانونی تا به امروز محقق نشده چرا که عملی شدن آن در پیچ و خمهای میان دولت و مجلس گرفتار شده است.
وی تشریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه نمایشگاهی تحریمهایی است که طی دو دهه اخیر کشور را دچار بحران کرده است. متاسفانه صنعت نمایشگاهی کشور دچار محدودیتهایی از جانب عوامل بازدارنده بین المللی شده است، این موضوع نیز به نوعی ظلمی مضاعف از سوی استکبار جهانی بر صنعت نمایشگاهی و بدنه اقتصادی کشور است. باید به این مهم اشاره کرد که تاکنون سایتهای نمایشگاهی کشور چندین برابر ظرفیت حال حاضر خود، رویدادهای مختلفی برگزار کردهاند و پتانسیل آن را دارند که در سطح بینالمللی ظرفیت بالقوه خود را به منصه ظهور برسانند. اما این مهم تا به امروز محقق نشد، چراکه تحریمها به عنوان عوامل بازدارنده موجب عدم حضور صنعتگران و فعالان حوزههای مختلف اقتصادی سایر کشورها در ایران گردید.
مدیر عامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب عدم حمایت نهادهای حکومتی در این عرصه را از دیگر موانع رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور دانست و بیان کرد: در حقیقت صنعت نمایشگاهی ایران از هیچ حمایت دولتی برخوردار نیست، شاید دوستان ما در بخش دولتی به این مسئله اشاره داشته باشند که تاکنون از صنعت نمایشگاهی کشور دفاع کردهاند و در امور صدور مجوزهای برگزاری بدون فوت وقت نهایت همکاری را داشتهاند و از این دست فعالیتها. اما باید گفت که در واقع هیچ کدام از این موارد کمکی برای اوضاع فعلی این حوزه به حساب نمیآید. جای سوال دارد که در دوران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی همه اصناف دولت چه حمایت مادی و معنوی را برای صنعت نمایشگاهی کشور انجام داده است.
بنده خدمت شما عرض میکنم که تا کنون در هیچ یک از ردیفهای بودجه کشور حتی 1 ریال هم اعتبار برای صنعت نمایشگاهی کشور مشاهده نکردهام. مگر نه آنکه هرجا نامی از یک نهاد و NGO آورده شده آن مجموعه توانسته یک ردیف اعتباری در بودجه کشور را به خود اختصاص دهد و همه آن اعتبار را به نحو احسن استفاده نماید.
شاید دوستان بخش دولتی ما در این باره نیز عنوان کنند که سالیانه چندین میلیارد تومان برای کمک به فعالیتهای صنعت نمایشگاهی کشور اختصاص داده شده، اما باید اعلام کرد این مبالغ نیز متاسفانه در اختیار بخش خصوصی، تعاونیها و سایتهای نمایشگاهی کشور قرار نگرفته و تنها در انحصار دولت بوده است.
قادری در ادامه گفت: عدم توجه به ظرفیتهای داخلی و خارجی یکی از سیاستهای بازدارنده در توسعه صنعت نمایشگاهی کشور است. امروز شاهد آن هستیم که حتی در کشورهای همسایه و خاورمیانه که شاید 50 سال پس از ایران فعالیت خود را در حوزه نمایشگاهی آغاز کردهاند نیز، رویدادهای بینالمللی همانند EXPO جهانی برگزار میگردد.
چرا کشور ما با در اختیار داشتن نزدیک به نیمی از اقتصاد خاورمیانه و ظرفیتهایی بالقوهای در زمینههای گردشگری، صنعتی، فرهنگی و تاریخی هنوز نتواسته برگزار کننده یک رویداد فراخور و شایسته ملت ایران در سطح بینالمللی باشد. قطعا در این عرصه جایگاه دولت و بخش خصوصی عوض شده است، ما در مقابل میبینیم که بخش خصوصی با هزاران مشقت در حوزه سیاستگذاری با جهان در حال تعامل است، در صورتی که این امر از وظایف اصلی محول شده به دولت بشمار میرود. این دولت است که میبایست برای حضور شرکتهای معتبر و مخاطبین خارجی در کشور و همچنین برگزاری نمایشگاههایی در زمینه تواندیهای اقتصادی ایران در عرصه بینالمللی تلاش نماید.
وی در پایان اشاره کرد: یکی از بحثهای جدی در دوران شیوع ویروس کرونا موضوع تاب آوری صنعت نمایشگاهی کشور است. در مدت غریب به دوسال که از پاندمی covid19 میگذرد، بزرگترین هنر صنعتگران نمایشگاهی کشور این بود که تا به امروز توانستهاند علی رقم وجود زیانها و خسارات مادی و معنوی ناشی از این بحران، حیاط خود حفظ نمایند.