رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور یکی از افراد حاضر در نخستین روز کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا بود و در مورد راهکارهای رونق و پیشرفت صنعت نمایشگاهی کشور در شرایط فعلی ایراد سخن کرد.

به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران، علی اژدرکش در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از مدیریت و دست‌اندرکاران مجموعه نمایشگاهی ایران مال، این کنفرانس بین‌المللی مجازی را عاملی موثر در رشد و پیشرفت صنعت نمایشگاهی کشور دانست و گفت: در همه کشورهای دنیا، نمایشگاه‌ها‌ به عنوان ویترین هر صنف و صنعت شناخته می‌شوند و قطعا تاب‌آوری در صنعت نمایشگاهی منجر به پیشروی و موفقیت سایر صنایع و اصناف خواهد شد.

وی در ادامه در ارتباط با رویکردهای اتاق اصناف در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها بیان کرد: اتاق اصناف همواره نگاه ویژه‌ای به موضوع برگزاری و حمایت از نمایشگاه‌های تخصصی دارد همچنین اعضای آن بر این باوراند، همانگونه که همه صنوف در طی سال وظیفه تولید در کشور را برعهده دارند در شرایط خاص بازار هم می‌توانند فعالیت مسمر ثمر داشته باشند.

اژدرکش در همین راستا تشریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش در برگزاری نمایشگا‌هایی با ماهیت فروشگاه‌های فصلی بوده‌ایم. به عنوان مثال نمایشگاه‌ بهاره در روزهای پایانی سال و نمایشگاه‌ استقبال از فصل مدارس‌ در روزهای پایانی تابستان. برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در بازه زمانی 15 تا 20 سال گذشته درست در زمانی که شرایط بازار کشور ملتهب بود، اقدامی مطلوب بشمار میرفت. چراکه مردم با حضور در این نمایشگاه‌ها بدون وجود هیچ واسطه‌ای و بصورت مستقیم اقلام مورد نیاز خود را از تولید‌کنندگان تهیه می‌کردند. اما این روند رفته رفته خاصیت خود را از دست داد، زیرا آمار برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرد و  این واسطه‌ها بودند که بجای تولیدکنندگان در این نمایشگاها شرکت می‌کردند. تغییر در نوع مشارکت‌کنندگان نمایشگاه‌های فصلی، نتایج نامطلوبی همچون عرضه محصولات بی کیفیت، نارضایتی بازدیدکنندگان از فضای برگزاری و همچنین عدم رسیدگی به شکایت خریداران را بهمراه داشت.

وی تصریح کرد: اما این روند با شروع همه گیری ویروس کرونا و اجرایی شدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی متوقف شد و ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، فرصت و مزیتی بود که COVID19 برای کمک به صنعت نمایشگاهی و اقتصاد کشور به ارمغان آورد .

اژدرکش افزود: امروز شرایط تولید در کشور دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده و شیوع ویروس کرونا توانسته روند تغییر روش‌های کسب و کار و همچنین رفتارهای مصرف‌کنندگان در زمینه اجتماعی و اقتصادی را تسریع بخشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: در حال حاضر دیگر زمان نگاه انحصاری به بازار داخلی گذشته زیرا این نوع نگاه ضامن رشد و حرکت به سمت جایگاه بالاتری در عرصه تولید نخواهد بود. امروز هیچ یک از محصولات تولید داخل در دنیا قابل تحریم نیست و همه کشورهای همسایه در زمینه تولید محصول به ایران اعتماد کامل دارند، مسلما با استفاده از این شرایط مطلوب و ایجاد تعامل با کشور‌های همسایه و حوزه آسیای میانه، روند پیشرفت در عرصه صادرات و ورود ارز به کشور محقق خواهد شد.

اژدر کش اذعان داشت: به عقیده بنده مجریان میبایست در برگزاری نمایشگاه‌هایی که در آن محصولات نهایی عرضه میگردد، بجای تلاش در زمینه افزایش تبلیغات محیطی و جذب  بازدیدکنندگان داخلی تمام تمرکز خود را بر بحث دعوت از بازدید کننده خارجی و بین‌المللی بگذارند. امروز ما به عنوان یک کشور با پتانسیل بالا میبایست در عرصه صنعت نمایشگاهی گام‌هایمان را فراتر بگذاریم و بازار مصرف 700 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه که در اختیار ایران است را هدف قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا مجریان برگزاری نمایشگاه‌های کشور می‌توانند با رایزنان اقتصادی مستقر درسفارت خانه‌ها جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، اتاق‌های بازرگانی مشترک، اتحادیه‌ها و یا تجار بنام بین‌المللی وارد مذاکره شده و آمار حضور و جذب بازدیدکننده‌های خارجی در نمایشگاه‌های داخلی را افزایش دهند.

اژدر کش تصریح کرد: اما این روند در نمایشگاه‌هایی که در آن بصورت تخصصی مواد اولیه ارائه میگردد تغییر خواهد کرد. زیرا در این رویدادها اولویت در زمینه دیگری است، مجریان برگزاری در این نمایشگاه‌ها میبایست تمرکز را بر حضور غرفه داران بین‌المللی بگذارند، چراکه کشور ما حتی با داشتن مزیت‌های رقابتی در اکثر صنایع داخلی متاسفانه در حوزه مواد اولیه هنوز دچار ضعف است.

وی افزود: نکته دیگر اینجاست که مجریان برگزاری علاوه بر تلاش برای افزایش هرچه بیشتر بازدید‌کنند‌گان و مشارکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه‌ها، میبایست تکنولوژی‌ها، پلتفروم‌ها و فناوری‌های جدید را وارد عرصه برگزاری نمایشگاه نمایند. مسلم است که برگزاری چنین کنفرانسی با عنوان تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا یک نمونه منحصر به فرد در استفاده از فناوری‌ها روز جهانی است، اما قطعا نیاز امروز صنعت نمایشگاهی کشور در این حوزه  به مراتب خیلی بیشتر از این مقدار خواهد بود.

اژدرکش در پایان با بیان اهمیت برپایی کلاس‌ها و‌کارگاه‌های آموزشی و همچنین سمینارها و همایش‌های تخصصی جانبی در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها خاطر نشان کرد: معمولا در نمایشگاه‌ها فرصت‌های مطلوبی بصورت همزمان زیر یک سقف در اختیار تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و شرکت‌های بازارگانی به عنوان واسط بین تولید و کننده و مصرف کننده قرار میگیرد. قطعا مجریان برگزاری نمایشگاه در همه سطوح میبایست مباحث تخصصی را در قالب یک پکیج آموزشی به متولیان همان صنف و صنعت بسپارند و از ایشان بخواهند که حضور پر رنگ و فعالی در این حوزه داشته باشند، چراکه این فرصت آموزشی علاوه بر کم هزینه بودن میتواند بسیاری از نیازهای علمی مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را بخوبی مرتفع سازی سازد.