برنامهریزی برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای تجاری رو در رو، این روزها به بحث مهمی در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.
به گزارش واحد خبری مرکز نمایشگاهی بازاربزرگ ایران به نقل از وبگاه خبری روزنامه صمت، این امر همراستا با دستورات دولتی در حالت بازیابی و پاسخ به بحران کووید ۱۹ است. شرایط خاص بیماری کرونا، حکم میکند که در امر برگزاری نمایشگاهها، امنیت کامل در برنامهریزیها لحاظ شود تا با برخوردی مناسب، در شرایط کنترلشده براساس آنچه در این مقاله آمده رویدادهای امسال بازگشایی شوند. این امر نیازمند آن است که سیاستمداران نسبت به موضوع رویدادهای نمایشگاهی تصمیمی شفاف اتخاذ کنند، چراکه نمایشگاهها فقط چند ماه (تا پایان سال میلادی) پیشرو دارند.
صنعت جهانی نمایشگاهی بهدنبال این دوره بیسابقه از رکود صنعتی و اقتصادی، صنایع و مشاغل را از نو خواهد ساخت و از نو بههم متصل خواهد کرد. میزان و اثرات بلندمدت صنعت نمایشگاهی در گزارش دسامبر ۲۰۱۹ با عنوان «تأثیر اقتصادی جهانی نمایشگاهها» ارائهشده که در آن اثرات اقتصادی نمایشگاهها ۱۶۷ میلیارد دلار در سال و در کل جهان محاسبه شده است.
این سند به سیاستگذاران معیاری را ارائه میکند که به کمک آن بتوانند با اعتماد به نفس و با بکارگیری دستورالعملها حمایت خود را از بازگشایی نمایشگاهها ابراز کنند. با صمت همراه باشید.
چارچوب یوفی بهگونهای طراحیشده که به مسئولان مربوط اطمینان داده شود تا اجازه دهند نمایشگاهها براساس اجرای دقیق استانداردهای توافقشده در زمینه بهداشت و ایمنی، بازگشایی شوند و استدلال میکند که نمایشگاهها با سایر انواع رویدادهای بزرگ متفاوت است و برای شروع بازسازی جهانی اقتصاد در اولویت قرار دارد.
نمایشگاهها و انواع متفاوت رویدادهای بزرگ
رویدادها را باید براساس نوع خودشان ارزیابی کرد و نهتنها براساس تعداد افراد حاضر در آن. گرچه همه این رویدادها از عوامل اجتماعی و اقتصادی مهم تلقی میشوند، اما نمایشگاهها را نمیتوان با رویدادهای ورزشی، کنسرتها یا جشنوارهها مقایسه کرد؛ بنابراین تصمیمگیران باید با روشی هدفمند میان آنها تمایز قائل شوند. چندین کشور برنامه زمانبندی خود را برای کاهش محدودیتهای اعمال شده بهدلیل شیوع کوید۱۹ اعلام کردهاند. بدان معنا که محدودیتهای مهمانپذیری و مسافرت، بازگشایی مشاغل غیرضروری و بازگشایی مرزها در دستور کار قرار گرفته است.
این که کجا و در چه زمانی این محدودیتها برداشته شوند، هنوز بهطور دقیق و رسمی اعلام نشده، اما پس از رفع این محدودیتهاست که نمایشگاهها هم میتوانند به صورتی ایمن به روی آن دسته از شرکتکنندگانی گشوده شوند که متأثر از قوانین مسافرتی موجود هستند، حال چه به صورت محلی و منطقهای و چه به صورت بینالمللی. بنابراین سایتهای نمایشگاهی و برگزارکنندگان به مشورت و همکاری با مقامات محلی درباره جدول زمانیِ از سرگیری نمایشگاهها میپردازند. اقدامات فهرست شده در این چارچوب، ساماندهی نمایشگاهها در محیطی امن و تحت کنترل را هدف قرار میدهند. این ۵ اقدام باید ازسوی دستاندرکاران مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و به کار برده شود.
ماری لارکین، رئیس یوفی (UFI) در اینباره گفت: توانایی انجمنها برای هدایت و کمک به بحث و گفتوگو در میان کل صنایع، ما را برای مدیریت بحرانی مانند شیوع کووید ۱۹ محور قرار میدهد.
یوفی به شبکهای از اعضا و شرکای خود که در صدر توسعه صنعت قرار دارند، افتخار میکند و بهتبع آن برخی از مقامات برجسته جهان را داریم که در این چارچوب با ما همکاری میکنند. امیدواریم صنعت در حمایت از این ابتکار عمل متحد شود و به ساختن چارچوب برای بهبود شرایط کمک کند.
1. ایجاد اطمینان از ایمنی کارمندان و افراد
این اقدامات باید در خلال اقدامات برپایی (فاز برنامهریزی قبل ازنمایشگاه)، برگزاری (فاز عملیات- هنگام نمایشگاه) و در ادامه رویداد ( بازنگری پس از رویداد پس از نمایشگاه) بهکار گرفته شوند تا از همه دستاندرکاران نمایشگاه حفاظت شود. گردآورنده، تحلیل کردن ریسک را عامل مهمی در این زمینه میداند. ضمن اینکه مدیریت استفاده از لوازم و مواد مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال بیماری را توصیه میکند.
2. میسر کردن فاصلهگذاری فیزیکی
ایجاد موانع و علامتگذاری کف زمین برای نشان دادن قوانین رعایت فاصله در تمام صفوف و فضاهای اجتماعی (بهعنوان مثال، ورودی سالنها، رستورانها، محلهای تهیه غذا و سرویسهای بهداشتی) بسیار اهمیت دارد. افزودن جداکنندههای شفاف روی کانترها نیز میتواند کاربردی باشد. در این زمینه مدیریت برنامههای جانبی که به شکل کنفرانس هستند با در نظر گرفتن فاصله فیزیکی دارای ضریب اهمیت بالایی است.
3. افزایش اقدامات ایمنی و سلامت
میسر کردن دسترسی کنترل و اجرای غربالگری سلامت باید در دستور کار باشد. ضمن اینکه پایبند بودن به دستورالعملها در مواجهه با کسانی که در تست غربالگری مردود شدهاند، اهمیت دارد و باید از ورود آنها جلوگیری شود. در این شرایط بهتر است مکانهای ایزوله برپا کنید و موارد مشکوک را به مرکز کنترل بیماریها اطلاع دهید.
بکارگیری سازکار پاکسازی، بهسازی و ضدعفونی کردن محلهایی که اغلب مورد استفاده هستند و همچنین فراهم آوردن ایستگاههای ضدعفونی و شستوشوی دستها نیز از دیگر موارد قابل توجه خواهد بود. در این مسیر نباید فراموش کنید که مکانها، سالنهای برگزاری یا سایر ساختمانهای رفاهی، مدام تهویه شده و دارای تهویه مطبوع و مجهز به سازکارهای فیلتر هوا باشند. همچنین بهطور متناوب زبالهها را دفع کنید.
فراموش نکنید که شرکتکنندگان را در بکارگیری خطمشیهای ضدعفونی و تمیزکاری غرفهها، اقلام نمایشی و تبلیغاتی توانمند کنید.
4. بکارگیری اصول کنترل و نظارت جمعیت
روند حرکت بازدیدکنندگان باید مدیریت شود. بهعنوان مثال، پایش مسیرهای دسترسی، فواصل در صفوف و ورودیها، تفکیک مکانهای مختلف رویداد و کنترل دسترسی اهمیت دارد. ضمن اینکه بهتر است روند ثبتنام و مدیریت برگزاری بهگونهای طرح ریزی شود که نیاز به تماس فیزیکی در محل برگزاری به حداقل برسد. بد نیست اگر استفاده از ثبتنامهای آنلاین در هر جایی که امکانپذیر است را تشویق کنید.
غیر از این موارد، بهتر است تعداد افراد درگیر در محل برگزاری نمایشگاه را مدیریت کنید. ایجاد تغییر در راستای سادهسازی سازههای خودساز و سهولت روشهای ساختوساز بهمنظور کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت و تخریب اهمیت بالایی دارد. مجاز دانستن بازه زمانی بیشتر برای ساخت و تخریب هم میتواند تمرکز افراد را با رعایت اصول بهداشتی بالا ببرد.
موضوع مهم بعدی مدیریت تعداد بازدیدکنندگان در محل برگزاری نمایشگاه است. این امر یعنی محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان در فضای کل زیر پوشش سالن یا محل برگزاری. در اینباره، بهتر است براساس آنچه مدیران ایمنی نمایشگاه پیشنهاد میدهند؛ بلیتها را با درج زمانهای مشخص مثل روز و ساعت به بازدیدکنندگان اختصاص دهید.
مدیریت تهیه غذا را هم بهتر است خودتان (برگزارکننده) بهدست گیرید تا فاصله فیزیکی و ترغیب به اقدامات بهداشتی بیشتر در اختیارتان باشد. فاصلهگذاری میزها و محدود کردن ظرفیت رستورانها واقعا میتواند کارساز باشد. از شیوه توزیع غذا به شکل بوفههای غذاخوری خودداری کرده و تا جای ممکن از غذاهای از قبل بستهبندی شده استفاده کنید.
5. اقدامات تشویقی و تنبیهی
اقدامات و روشهای پاکسازی را بهگونهای قابل دسترس برای همگان به معرض نمایش بگذارید. بهتر است در چارچوبی قانونی حرکت کنید که در آن وظایف و مسئولیتهای همه اعم از تمامی دستاندرکاران به وضوح مشخص باشد. همچنین ارتباطی مستقیم با مقامات محلی برقرار کرده و آن را حفظ کنید.
درباره بخش اقدامات تنبیهی و تشویقی بهتر است نقاطی را برای خدمات پزشکی برپا کنید. بهعنوان مثال، ایجاد بخشهایی مانند حمایت پزشکی، رسیدگی به بیمار، درمان و حمایت کلینیکی دارای اهمیت است. بهترین کار این است که به مهارت استفاده از ضدعفونیکنندهها، پاکسازی مکانهای عمومی و دفع اضطراری مسلط شوید.
فراموش نکنید که صحت و سقم جزییات ثبتنام را در محل برگزاری بررسی کنید و اگر لازم بود روند اطلاع به مقامات بهداشتی را در پیش گیرید. منابع جدید اطلاعات را رصد کنید و روالهایی را برای اقدام براساس آنها ایجاد کنید. ضمن اینکه بهتر است روشی را برای رسیدگی به نگرانیهای افراد حاضر در محل برگزاری و پاسخگویی به سوالات تمام بازدیدکنندگان بهکار گیرید.
حرکات لحظهای جمعیت را رصد و روالهایی را بهمنظور اقدام براساس آنها ایجاد کنید. بهعنوان مثال، با اتکا به فناوریهای رصد و پایش بازدیدکنندگان را در محل نمایشگاه مسیریابی کنید.