رفتن به محتوای اصلی
دسترسی سریع

معرفی رمز و راز «رمزارزها» به جهان

به گزارش واحد خبر مرکز دائمی نمایشگا‌های بین‌المللی ایران‌مال، در چند وقت اخیر، بلاک‌چین نسبت به دیگر نوآوری‌های فناوری، بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. با وجود اهمیت ‌این معاملات اقتصادی، همه‌گیری کرونا موجب لغو بسیاری از رویدادهای تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارز در سال ۲۰۲۱ شد و فقط تعداد اندکی از آنها توانستند به‌طور آنلاین برگزار شوند. از همین‌رو، رویداد‌های کریپتویی ۲۰۲۲ از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به‌نظر می‌رسد امسال شاهد گردهمایی صاحب‌نظران و پروژه‌های استارت‌آپی جدید برای جذب سرمایه در این بستر خواهیم بود. در ادامه شماری از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای رمزارز در سال ۲۰۲۲ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. ارائه محتوا و بروزرسانی‌های پیشرو در صنعت کریپتو و بلاک‌چین، به شما کمک می‌کند فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود را به‌طور هوشمند و ایمن پیدا کنید.

دوبی در حال تبدیل شدن به قطب صنعت مالی جهان بوده و صنعت بلاک‌چین و رمزارز در این منطقه در حال پیشرفت است

در نمایشگاه رمزارز اکسپو دوبی چه گذشت؟

کنفرانس ۲۰۲۱ دوبی میزبان مدیران ارشد صنعت رمزارزها با سخنرانانی از جمله برایان ‌بنسون از Binance، جولیان ساویر از Bitstam، آجیت تریپهال ازAave، ایگنویز ترنوز از Bybit و سیمون مازوکا از بانک والکس بود. اکسپو امسال یکی از طولانی‌ترین و جالب توجه‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در طول سال برگزار شد و در آن، دستاوردهایی در حوزه‌های صنعت، فناوری، گردشگری و تجاری به نمایش درآمد. قرار بود این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما متاسفانه اپیدمی کووید ۱۹ در همین سال، مانع از اجرای این جشنواره شد. بلاک‌چین اکسپو با بیش از ۵۰۰ سخنران، تجربه جمعی گسترده‌ای به ارمغان آورد. برگزاری این نمایشگاه برای سرمایه‌گذاران و رهبران حوزه رمزارزها و بلاک‌چین بود تا بتوانند فرصت‌های تجاری بیشتری را در فضای ارزهای دیجیتال ایجاد کنند و با شرکت‌های فعال در این حوزه آشنا شوند. محل استقرار اکسپو ۲۰۲۰ و مرکز نمایشگاهی دوبی، فرصتی بی‌نظیر برای نمایندگان تجاری فراهم کرد تا با بیش از۲۰۰ شرکت‌کننده در نمایشگاه ۲۰۲۰، از جمله کشورها، سازمان‌های چندجانبه جهانی، مشاغل، موسسات آموزشی و میلیون‌ها بازدیدکننده حضور یابند.

جشنواره نوآوری جامعه‌محور

-نام رویداد: ETHDenever

-تاریخ رویداد: ۱۱ تا ۲۰ فوریه (۲۲ بهمن تا اول اسفند ۱۴۰۰)

-محل برگزاری: دنور، ایالات متحده امریکا

این رویداد حوزه اتریوم که طولانی‌ترین رویداد در تاریخچه نشست‌های ETH در جهان نیز به‌شمار می‌رود در واقع یک جشنواره نوآوری جامعه‌محور و نخستین رویداد مبتنی بر سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) این عرصه است. درخواست شرکت در نشست ETHDenever برای عموم آزاد و شرکت در آن نیز کاملا رایگان بود. بودجه موردنیاز برای برگزاری این رویداد توسط جامعه فعال این حوزه و SporkDAO تامین شد و همین امر موجب شد اینفلوئنسرها و کارشناسان بسیاری به این بهانه گردهم ‌آیند و به توسعه اکوسیستم بلاک‌چین در مقیاس جهانی کمک کنند. این نشست در قالب یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سال ۲۰۲۲ میزبان فضای BUILathon در راستای همکاری کردن در پروژه‌ها، تاسیسات هنری و رویدادهای شبکه‌سازی نیز بود. بیش از ۵۰۰ هزار دلار بودجه برای اهدای جوایز و هدیه و بیش از ۲ میلیون دلار برای کمک هزینه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای این گردهمایی در نظر گرفته شد. هدف این رویداد فراهم کردن تسهیلات رشد کسب‌وکارهای نوپا و سکوی پرتاب به‌منظور جمع‌آوری بودجه برای پروژه‌هایی است که در طول سال جاری فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

پلتفرمی برای کسب‌وکارهای مبتنی بر رمزارز

-نام رویداد: نشست جهانی بلاک‌چین

-تاریخ رویداد: ۲۳ تا ۲۴ مارس (۳ تا ۴ فروردین ۱۴۰۱)

-محل برگزاری: دوبی

در این رویداد، برخی از برترین اینفلوئنسرهای حوزه بلاک‌چین و رمزارز، سیاست‌گذاران، نمایندگان دولت و البته علاقه‌مندان به عرصه کریپتو دورهم جمع می‌شوند. دلیل انتخاب دوبی برای برگزاری نشست جهانی بلاک‌چین به‌عنوان محل برگزاری، به استقبال این شهر از رمزارزها و تلاش‌های دولت درصدد ترویج پذیرش عمومی بلاک‌چین مرتبط است. در گذشته، این رویداد میزبان افرادی مانند مدیرعامل صرافی بایننس یعنی چانگ‌پنگ ژائو، سرمایه‌گذار خطرپذیر یعنی تیم درپر و دون تپس‌کاتو ‌بنیانگذار موسسه تحقیقاتی بلاک‌چین، به‌عنوان سخنران این نشست بوده است.

امسال تمرکز این رویداد بیشتر به اکوسیستم توکن‌های بی‌همتا، متاورس و نسل سوم وب و تاثیر گسترده آنها روی تجارت، فرهنگ و جوامع معطوف می‌شود. این رویداد، پلتفرمی برای کسب‌وکارهای مبتنی بر رمزارز فراهم می‌کند تا محصولات، مطالعات کاربردی و جلسات آموزشی خود را در آن به نمایش بگذارند. همچنین با سرمایه‌گذاران سازمانی، دفاتر خانوادگی، صندوق‌های پوشش ریسک، تخصیص‌دهندگان دارایی و سرمایه‌گذاران اولیه که به‌دنبال پروژه‌های نویدبخش فضای رمزارز و بلاکچین هستند، ملاقات کنند.

بزرگ‌ترین گردهمایی بیت‌کوین 

نام رویداد: بیت‌کوین ۲۰۲۲

تاریخ رویداد: ۶ تا ۹ آوریل (۱۷ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱)

محل برگزاری: میامی، امریکا

رویداد بیت‌کوین ۲۰۲۲، در حقیقت بزرگ‌ترین گردهمایی بیت‌کوین است که برترین سخنرانان، اسپانسرها و جمعی از مهمانان مجله بیت‌کوین را دور هم جمع می‌کند. پس از اینکه شهردار میامی قسم خورد این شهر را به پایتخت رمزارز جهان تبدیل می‌کند، رویداد گردهمایی بیت‌کوین از لس‌آنجلس به میامی منتقل شد. هزینه شرکت در این رویداد از ۹۹ دلار تا ۱۳،۹۹۹ دلار است. سخنرانی گردهمایی بیت‌کوین ۲۰۲۱، به عهده افرادی مانند جک دورسی بنیان‌گذار توییتر و مدیرعامل اسکوئر نیک‌سابو‌، محقق علوم کامپیوتر مایکل سیلر، مدیرعامل مایکرواستراتژی و سناتور سینتیا لومیس بود.

نمایشگاهی برای استارت‌آپ‌های آینده‌دار

نام رویداد: بلاک‌چین لایف ۲۰۲۲

تاریخ رویداد: ۲۰ تا ۲۱ آوریل (۳۱ فروردین تا اول اردیبهشت ۱۴۰۱)

محل برگزاری: مسکو، روسیه

Blockchain Life، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت بلاک‌چین است. این انجمن بیش از ۵ هزار شرکت‌کننده و ۱۰۰ غرفه دارد. در میان مهمانان این غرفه، متخصصان این صنعت و افراد تازه‌وارد حضور دارند که تریدرها، ماینرها، کارآفرینان حوزه کریپتو و کسب‌وکارهای سنتی، سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین، نمایندگان دولت و بسیاری از افراد دیگر را شامل می‌شود. در این انجمن به بحث درباره مرتبط‌ترین عناوین پرداخته می‌شود و از جمله این بحث‌ها به شیوه کسب درآمد از کریپتو در سال ۲۰۲۲‌، توسعه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در روسیه، ویژگی‌های استخراج موثر، چشم‌انداز NFT، پیاده‌سازی بلاک چین در کسب‌وکارها و دولت و... می‌توان اشاره کرد. این انجمن به رسم دیرینه خود جوایز بین‌المللی Blockchain Life و مسابقه Startup Pitch را برای استارت‌آپ‌های آینده‌دار برگزار می‌کند.

برگزاری یک رویداد ۷ ساله 

نام رویداد: Consensus

تاریخ رویداد: ۹ تا ۱۲ ژوئن (۱۹ تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۱‌)

محل برگزاری: آستین، تگزاس

این رویداد که از سال ۲۰۱۵ برگزار می‌شود، در سال ۲۰۲۲ به صورت حضوری میزبانی خواهد شد و متخصصان این صنعت به بررسی و بحث درباره اکوسیستم‌های بلاکچین، کریپتو، NFTها و وب ۳.۰ می‌پردازند. رویداد کانسنس ۲۰۲۲، میزبان ده‌ها هزار شرکت‌کننده و جمعی از سخنرانان برجسته خواهد خواهد بود. رویداد کانسنس که توسط نشریه CoinDesk میزبانی می‌شود، علاوه بر جلسات منظم (با نرخ ۷۹۹ دلار)، مهمانی‌ها، اجرای موسیقی، شام و فعالیت‌های گوناگون را نیز شامل می‌شود. گفتنی است بلیت‌های Consensus غیرقابل استرداد هستند.

مناظره با کارشناسان کلیدی صنعت کریپتو

 نام رویداد: بلاک‌چین اکسپو

تاریخ رویداد: ۲۹ تا ۳۰ شهریور۱۴۰۱

محل برگزاری: آمستردام، هلند 

برگزارکنندگان اکسپو بلاک‌چین تصمیم گرفته‌اند در سال ۲۰۲۲ دوباره به میادین بازگردند تا کارشناسان کلیدی صنعت کریپتو را برای یک مناظره دو روزه از سراسر جهان گردهم ‌آورند. این گفت‌وگو پیرامون مباحثی همچون بلاک‌چین، اینترنت‌اشیا، امنیت سایبری و ابری، هوش مصنوعی و فراداده برگزار می‌شود.

بلاک‌چین اکسپو با بیش از ۵۰۰ سخنران، تجربه جمعی گسترده‌ای را در کنفرانس خود به ارمغان می‌آورد. با این حال، برخلاف سایر رویداد‌های کریپتویی ۲۰۲۲‌، در این گردهمایی مدیرانی از برندهای بزرگ از قبیل BBVA Pfizer، General Electric، Shell، Nestle، Coca Cola، BP، Boston Consulting Group و... نیز دور هم جمع می‌شوند تا درباره تکنولوژی‌های نوظهور صحبت کنند.

 این رویداد نه‌تنها شیوه‌ای بسیار خوب برای تعامل با افرادی است که در بخش بلاک‌چین فعالیت می‌کنند، بلکه منجر به مشارکت فعالان بیرون از این حیطه نیز می‌شود. جدا از مقوله شبکه‌سازی، این رویداد امکاناتی از قبیل ملاقات‌های خصوصی فردبه‌فرد، آشنایی فعالیت برندها و نسل‌های پیشرو را برای شرکت‌کنندگان به ارمغان می‌آورد.

سازگاری امارات با ارزهای دیجیتال

نام رویداد: نشست اقتصاد بلاک‌چین

تاریخ رویداد: اول تا ۲ اکتبر (۹ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۱)

محل برگزاری: دوبی، امارات متحده عربی

با توجه به مقررات سازگاری که از سوی امارات برای ارزهای دیجیتال وضع‌شده، جای تعجب نیست چنین رویدادهایی در پایتخت این کشور میزبانی می‌شوند. مکانی که کسب‌وکارهای کریپتویی و سرمایه‌گذاران به‌سرعت به سمت آن کشیده می‌شوند

در سال ۲۰۱۸‌، دولت دوبی BLOCKCHAIN ECONOMY SUMMIT را با هدف گردهم‌آوردن رهبران روشنفکر، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در یک مکان برگزار کرد تا این شهر را در مسیر تبدیل شدن به مرکزی برای رمزارز رونق دهد. در طول سال گذشته، هم‌بنیانگذار مایکرواستراتژی، مایکل سیلر، تون وِیز، یکی از بیت‌کوین ماکسیمالیت‌ها و سندیپ نِیلوال هم‌بنیانگذار پالیگان در میان سخنرانان این رویداد درباره ارز دیجیتال، دیفای، توکن بی‌همتا و متاورس صحبت کردند. برخلاف سایر رویداد‌های کریپتویی سال ۲۰۲۲‌، دولت دوبی امکان شرکت در این کنفرانس را با پرداخت هزینه ۵۰ دلار برای مردم عادی نیز ممکن ساخته است.

سخن پایانی

از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱‌، رویدادهای رمزارز محدودیت‌ها و مشکلات عدیده‌ای را پشت‌سر گذاشتند. با توجه به محدودیت‌های جهانی اعمال‌شده به‌واسطه همه‌گیری کووید ۱۹‌، تعداد بسیار اندکی از این گردهمایی‌ها برگزار شدند. تعداد کمی از این کنفرانس‌ها نیز توانستند به صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه دهند. اعلام آمادگی و استقبال دوبی و السالوادور تنها آغازی از مسیر پذیرش عمومی رمزارزها بوده و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی موجب تعامل داشتن سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های گوناگون و تامین بودجه موردنیاز آنها می‌شود.